De laatste dingen in de koffer.

2 januari 2018

Allereerst willen we iedereen voor 2018 veel geluk en gezondheid toewensen!

In het eerste blog waren er nog allerlei activiteiten in zicht die geld moesten opbrengen. Deze zijn achter de rug en het resultaat is verbluffend!
Het Benefietfeest door Kadzmav heeft €5900 opgebracht, de pretecho's €1800 en de kerstmarkt in het Slingeland ziekenhuis  €1800! We zijn hartstikke blij met dit geweldige bedrag en we hebben het bedrag van €20.000 ruimschoots gehaald.

Voor ons begint 2018 spannend. De reis naar Ethiopië èn de werkzaamheden in het Soddo Christian Hospital.  Wat komt er allemaal op ons pad? We zijn alle 6 geen 'groentjes' meer in ons vak, maar in deze andere wereld waar de gezondheidszorg op een héél ander level staat, beleef je iedere dag wel iets bijzonders...We hebben er zin in om deze uitdaging weer aan te gaan! En dagelijks zullen we jullie zoveel mogelijk op de hoogte houden.

De medische attributen en medicijnen zijn allemaal ingepakt en staan klaar bij het bedrijf van Roy Vinkenvleugel, de echtgenoot van Anne Marie. Het is heel fijn dat we daar alles hebben kunnen inpakken op grote tafels en dat de ingepakte tassen van 23 kg per stuk (!) daar mogen blijven staan. Tot de laatste week kwamen er nog vragen binnen per mail, om speciale medische spullen mee te nemen. De tassen zitten tjokvol en de meesten zijn al geseald.

Tijdens deze laatste dagen gaat ieder  van ons de laatste privé-dingen inpakken. Dit is niet veel, want in elke privé-koffer moet een warmte lamp mee en dit is een grote doos ;-). Veel kleding hebben we niet nodig. Overdag hebben we een uniform aan en 's avonds iets wat lekker gemakkelijk zit.  Nette kleding is niet gepast, dus de pumps kunnen thuisblijven, haha!  Als we even de stad ingaan is dit in een spijkerbroek, of eenvoudig jurkje en een paar stevige gympen waar we lekker op kunnen lopen over al die stenen.

Het is zo grappig, onze Ethiopische collega's zitten al in de eerste week te 'azen' op onze schoenen en gaan deze al bijtijds reserveren! Ze gaan op een gunstig moment naast je zitten en dan komt het...:  " Nice shoes" en vervolgens wijzen ze met een knipoog naar zichzelf.

Op 5-1-18 om 15.30 uur zullen we met de trein vanuit Arnhem vertrekken naar Frankfurt. Roy en Guido (echtgenoot van Yvonne) brengen al onze tassen en koffers met de bedrijfsbus weg.
Om 20.00 uur vertrekt het vliegtuig van Ethiopian Airlines naar Addis. We gaan op weg met brieven waarin de inhoud van het 'Medical Equipement' beschreven staat. Deze brieven staan vol stempels en handtekeningen. Hopelijk lukt het om zonder problemen door de douane te komen...

Het volgende blog komt vanuit Ethiopië en dan kunnen we vertellen hoe het verlopen is.