De reis naar Soddo

7 januari 2018

05-01-2017Vandaag gaat het echt gebeuren, we vertrekken naar Ethiopië !Gelukkig is Marieke op tijd terug kunnen komen uit Lissabon vanwaar hun vlucht was gecanceld vanwege de weersomstandigheden, wel fors bijbetaald om met de KLM vanuit Lissabon terug te vliegen.Fase 1 treinreis naar FrankfurtWij vliegen vanaf Frankfurt en hebben besloten om naar Frankfurt te reizen per trein, heel relaxed vanaf Arnhem en je stapt uit op het vliegveld .Aangezien we 24 tassen en koffers hebben gaan Roy( partner van Annemarie) en Guido (partner van Yvonne) met de bedrijfsbus en alle bagage naar Frankfurt. Uitgezwaaid door de rest van alle familie vertrekken we met de trein, nog effe een gedoe want niet iedereen heeft de bankpas op wereld staan en in de trein wordt gebeld om dit alsnog te regelen .Nu moet je weten dat Ik, Kirsten de vliegtickets heb geregeld en er ook verantwoordelijk voor was. Al enkele dagen werd ik bestookt met appjes of ik toch aub niet de tickets zou vergeten, alsof ik dat zou doen!!!!Zittend in de trein bedenken we dat we alvast kunnen inchecken want tegenwoordig is overal een App voor. Ik meld mij aan en dan komt in beeld dat het om 5 tickets gaat, Marieke zit naast mij en beiden bedenken we op dat moment dat Marieke haar ticket later heeft omgeboekt ! Terwijl ik zeg ' Marieke heb jij je ticket bij je ?' Krijgt Marieke het heeeeeeeel warm want zij heeft helemaal niet meer aan dat ticket gedacht , en nu dan ! Gelukkig hebben we tegenwoordig mail op onze telefoon en IPad, vlug op zoek naar het ticket en gevonden als PDF bestand . Roy en Guido zijn inmiddels aangekomen op het vliegveld en gaan proberen om het tickets uit te laten printen , maar ook dat hoeft tegenwoordig niet meer een pdf op je telefoon is genoeg. PfffffftFase 2 inchecken met de bagagePer persoon is geoorloofd om 2 X 23 kg aan bagage mee te nemen, wij hebben 4 X 23 kg per persoon en dat betekent bijbetalen per tas € 150 .Maar een juffrouw van Ethiopian Airlines heeft ons gegarandeerd dat er ivm het goede doel wel een deal kon worden gemaakt, maar gelieve dit te regelen op het vliegveld .Uitleg aan de incheckbalie in deels Engels deels Duits leverde nog niets op, de leiding werd er bijgehaald en wat werd gezegd : dat we dat van te voren hadden moeten regelen en betalen we gewoon €150 per tas moeten betalen. Ja hoor gaan we weer, maar Monique die met de juffrouw van Ethiopian Airlines had gesproken liet zich niet afwimpelen en wilde de superior spreken die ze uiteindelijk aan de telefoon kreeg en zich NIET liet ompraten ! We hadden geen keus en zouden gewoon betalen , achterlaten was geen optie . Terwijl we de tickets gaven, paspoorten en de aardige baliejongen druk bezig was om de bagage te verwerken met zweet op z'n voorhoofd want zoveel,had hij nog nooit tegelijk ingecheckt staat er een Ethiopisch uitziende man wat heen en weer te dralen, de superior ! Zijn nieuwsgierigheid was toch gewekt en hij kwam poolshoogte nemen . Ik ga mij voorstellen: dr. Smeets,  gynecologist en dr. Jacobs children docter. Bla, bla ,bla .En op het allerlaatste moment hoefde we maar 10 tassen te betalen ipv 12 . Onze poging om maar 8 te betalen werd duidelijk niet gewaardeerd .Bij de kassa verscheen weer dezelfde superior en weer op het allerlaatste moment werden het er toch nog 8 , terwijl de kassier voor 10 had uitgeschreven en alles weer opnieuw kon doen . Wij tevreden want ipv 150 euro hebben we nu 100 euro per tas betaald . Pfffffft.Fase 3 douane vliegveld Addis in Ethiopië Na een goed verlopende vlucht zonder turbulentie maar met avondeten en ontbijt en weinig slaap komen we 's morgensvroeg aan in Addis, hoofdstad van Ethiopië .Nu wordt het een sport om alle koffers  bij elkaar te krijgen .Tellen, tellen en nog eens tellen tot het er weer 24 zijn . Geld pinnen in de ATM , vies en hele stapels tot het op is .Voor we het weten glipt Toon met zijn 4 tassen tussen de menigte zo voorbij de douane . Wij, kuddedieren die we zijn,  staan achter elkaar en worden er natuurlijk weer direct eruit gepikt om alle koffers weer door de scanner te doen , een aanfluiting want niemand zit bij de scanner om mee te kijken . We worden er toch uitgepikt want we hebben allemaal dezelfde ingesealde tassen met grote stickers Soddo Christian Hospital + adres. En weer moeten we wachten , ditmaal op de manager, en dat duurt effe . Gelukkig hadden wij hier rekening meegehouden en hadden 2 indrukwekkende brieven met stempels van het Slingeland Ziekenhuis en de Rotary Doetinchem, daarnaast met dank aan het secretariaat gynaecologie hadden per tas een brief met daarop de inhoud en wederom stempels . De manager nam het heel serieus op en haalde tas 1 met medical instruments, tas 14 waar o.a. paracetamol op stond en de tas 8 met prematuren voeding eruit . We maakten de tas open, niet makkelijk , ingeseald en ritsen vast met Tyraps , door Annemarie zeer grondig uitgevoerd. Uitleg over de etui gevuld met epi-schaar, kochers, pincet en naaldvoerder voor de local midwives was voldoende. Na het zien van paracetamol supps 60 Mg voor prematuren heeft hij niet verder gekeken onder de kerst kadootjes want daar lag veel meer medicatie , koffer 3 hoefde niet meer. Hij geloofde ons . We mochten door met alle 20 tassen naar Toon die lachend stond te wachten, Pffffffft2 bussen stonden klaar van het Soddo Christian Hospital om ons en de tassen in te laden en konden we na een slechte en korte nacht de hele dag op weg naar Soddo .Barre tocht droog, veel stof en slechte  weg met kuilen en drempels . Daarnaast was het zo druk omdat het de dag voor kerst was .Om 17.30 uur aankomst op plaats van bestemming, waar veel mensen ons hartelijk verwelkomden.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Joke Smeets:
    8 januari 2018
    Het is fijn jullie zo te kunnen volgen .wat een belevenis maar jullie zijn er.Nu kan het echte werk beglnnen .Veel sterkte lieve groeten voor allen Kirsten dikke😘
  2. Mieke Jansen:
    8 januari 2018
    Oei,dat zijn idd al zweetdruppeltjes voor jullie beginnen.
    Succes dames en Toon😘