Onze laatste dag 😢

26 januari 2018

Het is donderdag 25-01-2018 en onze laatste werkdag in het Soddo Christian Hospital. Voor mij betekend dat de hele dag polikliniek .
We beginnen wat later omdat de staf OB-Gyne eerst bijbelklas heeft .
Blijkbaar doet Tithina, de GPer niet mee, want we beginnen samen de visite te doen . De aanwezigheid van Tithina is een weldaad voor mij, ze kent de taal, de gebruiken en alle afkortingen. Daarnaast is ze al die tijd diegene geweest die alles in de status opschrijft in hun eigen afkortingen zodat het ook door iedereen begrepen wordt.
Ze wil graag gynaecoloog worden en gaat een examen doen als voorbereiding op een specialisten opleiding. Dan is ze afhankelijk van een ziekenhuis die voor haar garant staat en ook gaat betalen. Ze is een meisje, nou ja 27 jaar, die uit Soddo komt en graag hier ook wil blijven. Dr Mark hoopt dat het SCH voor haar deze opleiding gaat bekostigen, voorwaarde is wel dat ze minstens 8 jaar na haar opleiding daar komt werken. Dat is nog eens investeren in de toekomst. Het zou mooi zijn als dit ziekenhuis straks door steeds meer Ethiopische dokters wordt bemand.

Ik wou nog wat polidingetjes met jullie delen. Veel patiënten zien dit ziekenhuis als 'one of the best' ! Ze komen dus van ver , soms meer dan 200 km, en hebben er een dag reizen opzitten . Dat betekent dat je altijd rekening moet houden dat je diagnostiek en therapie in een korte periode, dus de volgende dag doet . Daarnaast komen ze voor een behandeling voor diagnosen die elders zijn gesteld maar ook niet altijd kloppen . Ook het begrip second opinion kennen ze hier .
In deze periode heb ik 2 complicaties gezien van een keizersnede en een baarmoederverwijdering vanuit het gemeente ziekenhuis. Beide waren 6 weken na OK en klaagden over urine incontinentie. Nou ja incontinentie, er was geen enkele controle meer want de urine stroomde uit de vagina. Door een simpel testje met methyleenblauw ( blauwe kleurstof ) in de blaas en een tampon in de vagina werd duidelijk dat er een fistel was ontstaan tussen blaas en vagina en na de keizersnede tussen blaas en baarmoeder, de urine kwam uit de cervix ( baarmoedermond).
Beide kregen voor langere tijd een urine catheter en antibiotica. Nu hopen op spontane genezing en later een doorwijzing naar 1 van de fistel klinieken die goed georganiseerd zijn en gratis de zorg geven .
 Meerdere afwijkingen van de eierstokken gezien, voor mij meestal een laparoscopische ingreep, hier betekent het een laparotomie. Ook sterilisatie doen ze per minilaparotomie en soms de dag na bevalling al !!! Wat ik nog steeds niet zo goed begrijp want er zijn andere mogelijkheden plenty.
Iedere keer is weer lachen over de leeftijd van de patiënten, ze weten het echt niet , hebben hun eigen kalender systeem . Een vrouw door mij geschat als 50+, zei dat ze 40 was kwam voor backpijn en geen menstruaties meer, ze sprak een ander dialect dus communicatie ging via de zoon. Hij vond het lastig om alles te vragen en haalde vader er bij . Op de vraag hoe oud de oudste zoon is, antwoordde hij : '39 jaar'!
Door ze ermee te confronteren, werd er hard gelachen 😂😂😂😂😂.
Een jongere vrouw bleek een pos zwangerschapstest te hebben , maar was afgelopen periode diverse keren behandeld voor gonorrhoe. Er werd geen intacte zwangerschap gezien en derhalve lieten we eerst een kweek doen op GO.
Deze test was wederom positief, en tot mijn verbazing was er ook een gevoeligheid bepaald voor meerdere soorten antibiotica. De gonococ was resistent of intermediair gevoelig voor minstens 10 soorten antobiotica en slecht alleen gevoelig voor cefuroxim een soort vaak alleen voor intraveneus beschikbaar. Mv wilde niet opgenomen worden . Laat ik nou een kuur Zinnat bij me hebben voor eigen gebruik. Onze trip zit erop dus deze AB maar aan haar gegeven , weer 1 vrouw kunnen helpen en natuurlijk ook gesproken over meebehandeling van de partner(s).
Nog steeds is het zo dat er soms 2 patiënten tegelijk tegenover je zitten, van de een wordt anamnese afgenomen en de ander wordt uitgelegd wat de bedoeling is, recepten uitgeschreven of uitleg gegeven over een operatie.
Je ziet ze meeluisteren, hoezo privacy !
En het kan nog erger: een op de onderzoektafel voor onderzoek en de ander in dezelfde ruimte voor anamnese met alleen een gordijntje ertussen😳😳
Iets opvallends is ook de uitslagen van de cervix biopten , laag risico dysplasie (CIN1) en hoogrisico dysplasie (CIN 2 en 3) , vaak overbehandeling. Geen kinderwens meer dat wordt geadviseerd om de baarmoeder te verwijderen  anders hebben ze alleen cryotherapie (bevriezen van de baarmoedermond).
Poging gedaan om de grootte van de mogelijke afwijking te visualiseren met lugol en door azijnzuur, beide beschikbaar. Door de aanwezigheid van diathermie volgende keer diathermie losjes meenemen. Voor nu vooral het belang van controle uitgelegd omdat ze sinds een maand beschikken over het doen van uitstrijkjes.
Ongewensde kinderloosheid is ook een pijnlijk probleem en alles wordt blind behandeld met clomid ( tabletten die groei van eicellen bevorderd ) niet alleen de vrouwen maar ook mannen met langzaam zaad of zelfs geen zaad met de toevoeging van Zink. Of dit van toegevoegde waarde is .... maar er zijn geen verdere mogelijkheden . Volgens Tithina was er recent een en man met ernstig weinig zaad die door gebruik van deze middelen meer dan 50% verbetering heeft laten zien met ontstaan van een zwangerschap .

Het blijft een uitdaging om op deze plek zinvolle behandelingen te doen, er zijn totaal andere beweegredenen om bepaalde keuzes te maken, keuzes die in onze samenleving niet denkbaar zijn . En juist dit maakt het interessant en dicht bij de natuur, ook wij horen te accepteren dat zij op deze manier werken .

Vandaag op de poli wordt er geheimzinnig gedaan, er wordt door de hele staf van poli en afdeling OB/GYNE een  afscheids feestje georganiseerd met Buna en soft drinks.
Zie volgende verhaal van Marieke.

Kirsten 🤓

1. Anja vd Boom:
    28 januari 2018
    Prachtig werk en mooie herkenbare verhalen. Jullie hebben het verschil kunnen maken voor een heleboel mensen!