Een gewone zaterdag met dienst en naar de markt .

20 januari 2018

20-01-2018

Zaterdag dienst voor Monique en mij .
Iedere dag zijn we vroeg op, ook vandaag. Gisteren lagen we op tijd in bed want waren allemaal moe van Timkat. De warmte, het geluid en de drukte hakte er flink in behalve bij Toon die heeft nergens last van .
Op de verloskamers was al een drukte van bevallende vrouwen en hun familie.
Een G2P1 ligt er al 2 dagen, inleiding vanwege hypertensie, maar slaat niet aan. Nu 24 uur gebroken vliezen, af en toe een variabele deceleratie en ontsluiting stagneert met een hoogstaand hoofd.
Twee dagen alleen haar moeder gezien, nu is er ineens een echtgenoot die bezorgd is. Ik besluit een keizersnede te gaan doen, maar begrijp niet helemaal waarom er niets gebeurt. Nu is het wel zo dat de dosering oxytocine veel minder dan bij ons is en ze niet de vliezen breken, maar inmiddels was dat hier wel het geval. De echtgenoot vroeg zich wel af of de keizersnede niet gevaarlijk was want ze had na een ongeval een bekkenfractuur gehad met een langdurige revalidatie.
Terwijl we visite doen wordt mevrouw voorbereid voor OK . Marieke en Yvonne delen rompers en mutsen uit aan de pasbevallen vrouwen, die blij zijn met hun geschenken.
Terwijl ik naar OK  ga samen met Marieke voor opvang van het kind gaat Yvonne helpen op de VK waar multen liggen spontaan in partu of inleiding vooral omdat ze denken overtijd te zijn en van ver komen .
Op de OK gaat alles heel relaxed, niemand heeft haast en er wordt zachtjes gezongen. Ik heb geen assistent dus naast instrumenterende krijg ik ook een assisterende. Er wordt een prachtige jongen geboren die meegaat met Sinkinesh, midwife, naar de familie. Wij sluiten rustig de buik, muziek staat aan en er wordt meegezongen door allemaal, onbekend voor mij, maar klonk echt mooi en gaf een serene rust.

We hadden een afspraak met Bekalech van de ICU die ons zou meenemen naar een winkel met traditionele jurken, die wilde we wel eens passen. Monique en ik gingen niet mee vanwege dienst en drukte op dat moment .
Er lag een mult met een liggings afwijking die te traag ontsloot en vorige kind 9 pond.
Nu ik er toch zat vond ik onvoldoende weeën en kind zat er verkeerd voor, dus op handen en knieën met bijstimmulatie en zo is ze ook bevallen !! Terwijl de placenta nog moest komen, lag op de naast gelegen verlostafel een mult die direct daarna beviel. Ook hierbij assistentie nodig in verband met een schouderdystocie..
Alles weer goed en 2 mooie kinderen .
De dames waren terug van de winkel, geen jurken, niet mooi, moeten we voor naar Addis de hoofdstad van Ethiopia.

Nu kon ik wel effe mee naar de markt, de grote markt alleen op zaterdag net als bij ons. Hier is van alles te krijgen en iedereen zit er met zijn eigen handel gewoon op de grond. Kippen ( best duur 200 Bir = 7 euro), alleen aardappelen , gember en knoflook, kruiden, eieren, groente en noem maar op. Wel de soorten bij elkaar, koffiepotten bij koffiepotten en andere potten, kleden en sjaals, plastieken of rieten manden.
Wij zijn altijd geïnteresseerd in manden , sjaals en potten en je kan er prachtige foto's maken, Toon loopt hier dan ook z'n eigen ronde.
Bij de kruiden was het druk, veel straatjochies die hadden geroken dat "Forenchi" op de markt waren en om ons heen liepen en zoals altijd om geld vroegen . De kruiden hingen in de lucht en iedereen was aan het niezen en het sloeg op je keel .
Voorbij de kippen stonden de potten en koffiekannen en Yvonne en Marieke waren hierna op zoek , ik liep wat rond om foto's te maken, maar vond de aandacht van de jongeren wat veel en liep weer terug op onbegaanbaar terrein en moest wat omhoog klimmen. Omdat ik geen ruimte had om mijn voeten neer te zetten, gleed ik uit en viel stijl achterover in het rode vieze zand . Omdat ik de telefoon van Yvonne had en door de val uit mijn hand gleed , moest ik 3 keer grijpen voor ik hem had, gelukkig heel . Om me heen een gekrioel van jewelste van Ethiopiërs, het zag zwart voor mijn ogen.........! Iedereen wilde helpen om me omhoog te krijgen, ik kon alleen maar heel hard lachen. Bekalu ongerust, maar niets bezeerd en de telefoon van Yvonne heel en niet afgepakt. Wel was ik verschrikkelijk vies van top tot teen .
We waren ook klaar met de markt, terug naar huis onder de douche en kijken wat de dienst me verder brengt . Heerlijk in het zonnetje gezeten, ook Monique, met een zelfgefabriceerde aperol met hapjes geserveerd door Annemarie. We hebben het best gezellig hier in het zonnige Ethiopië !

Kirsten

1. Joke Smeets:
    21 januari 2018
    Hy Kirsten, Leuk om je verhalen te lezen nog enkeledagen en jullie zijn weer thuis .en kunnen terugkijken op een moole tijd waarin jullie voor veel mensen hebben geholpen .Liefs mama .
  2. Trees Snijder:
    21 januari 2018
    Fantastisch jullie verhalen, wat zou ik er ook graag bij zijn.
  3. Netty Stapelbroek:
    21 januari 2018
    Mooie verhalen, leuk om te lezen hoe het met jullie gaat! Groetjes
  4. Jifke Michielsen, kinderafd.:
    Mooie verhalen weer!
    Nog één week....zet 'm op.👍🌴
  5. Paulien Peulers:
    Lieve mensen,
    Goed bezig,wauw.
    Leuk om te lezen,prachtig!

Groetjes,Paulien