Vakantie weekend Awasa Ethiopië

15 januari 2018

Weekend 13/14 januari 2018.

Op vrijdag avond willen we op tijd naar bed, want zaterdag op tijd op voor een kleine minivakantie. Klein weekendtasje inpakken, maar voor we zover zijn gaat de Ethiopische telefoon.
Monique heeft dienst, maar het is mijn telefoon !!!!!
Dr. Elnatan vraagt mijn hulp om mee te beoordelen, een patiënt op de OPC (SEH) met een acute buik . We hebben de hele avond al stroomstoringen ook nu is het licht uit . Met de hoofdlamp op mijn hoofd loop ik via het pad naar de eerste hulp, waar alle dienstdoende dokters aan de thee zitten . Een oudere dame ligt op een kamertje met familie om haar heen, 3 generaties, en heeft zichtbaar veel pijn. Zij zou in een ander ziekenhuis bekend zijn met een grote cyste aan een eierstok, vandaar dat de gynaecoloog is geroepen .

De buik is plankhard en ze kermt het uit van de pijn , ook een echo is bijna niet uit te voeren zoveel pijn. De pijn is 8 uur geleden plotseling ontstaan en Mv braakt .
Met de echo is wel te zien dat er veel vocht in haar buik zit, een duidelijke cyste niet meer . Niet bekend is hoe groot de cyste was, advies was 1 jaar geleden om naar dit Ziekenhuis te komen voor verdere behandeling , nooit gedaan want geen klachten !
We besluiten een laparotomie te doen en Mv wordt klaargemaakt voor OK .
Intussen komt er nog een zwangere van 30 weken met ook buikpijn . Deze Mv werd behandeld voor een longontsteking, want iedereen die hoest krijgt gelijk Antibiotica. Baarmoedermond plat en week, maar lijkt geen weeën te hebben. Omdat ik naar OK moet , vraag ik Yvonne en Marieke om deze vrouw mee te beoordelen en een CTG te maken . Gelukkig lijkt dit mee te vallen en Mv blijft voor de zekerheid de nacht bij ons.
Yvonne maakt nu wel mee dat in de tuin overal in de luwte mensen slapen op een dun matje, geheel ingewikkeld in dekens en niet wakker worden van voorbijgangers

Op de OK heeft een anesthesie medewerker dienst en 2 OK assistenten . Omdat de anesthesie medewerker de narcose verzorgt en ook intubeerd kunnen wij nog niet wassen en alles klaarleggen want de OK assistent moet eerst de medicatie voor de narcose geven . Het is onvoorspelbaar dat de anesthesie medewerker alles in z'n uppie doet zonder anesthesist. Mv heeft pijn, bekend met hypertensie, dus haar tensie is extra hoog, pijnstilling alleen is niet genoeg en na ketamine zakt haar tensie gelukkig .  En rond middernacht starten dr Elnatan en ik eindelijk met de laparotomie .

Bij open buik zit er 1 liter vocht met troep in de buik komend van wrs een gescheurde dermoïd cyste van haar rechter eierstok . In een dergelijke cyste zit talg, haren en van allerlei weefsel. Het lijkt vooral een vetachtige substantie , voor de zekerheid nog een kweek . Patiënte moet vreselijke pijn hebben gehad en chemische peritonitis hebben
( buikvliesontsteking ) op basis van knappen van een cyste of door draaiing ?
We halen de eierstokken eruit en spoelen de buik uitvoerig tot na 6 liter het terugkomend vocht schoon lijkt . Mv gaat een nachtje naar de IC voor extra bewaking . Daar wordt in ieder geval controles gedaan wat op de afdeling nl erg tegenvalt.

Half 2 lig ik in mijn mandje , terwijl de wekker op half 7 staat want we willen 8 uur weg .
Het blijft de hele nacht rustig, maar na 5 uur gaat de wekker wel heel vroeg .
De anesthesie medewerker van de nacht is onze reisleider voor het weekend .
Voor we uit Soddo vertrekken nog langs de bank , geld halen is altijd weer een dingetje , nu valt de stroom weer uit , het lijkt alsof ze het apparaat ff uitzetten terwijl wij allemaal willen pinnen. We denken dat er meer provisie wordt verkregen als er binnen geld gehaald wordt. Het lukt toch om pp 2000 Bir te halen , omgerekend €64,00.

We gaan naar Awasa een stad vanuit Sodo naar het noord-oosten. Wederom is de weg erheen een belevenis, drukte in kleine dorpjes, kuddes met koeien en ezels , mensen beladen met stro, takken of zakken op hun rug. Houten karretjes volgeladen en afhankelijk van de zwaarte getrokken door 1 of 2 ezels.
We gaan naar Abijatta-Shalla National Parcours gelegen tussen 2 meren waar vooral vele vogels leven, oa Flamingo's maar die kunnen we niet bezoeken omdat de weg erheen onbegaanbaar is door de droogte, jammer .
Met een ranger doen we een wandelsafari en zien we struisvogels, wrattenzwijnen en een verdwaalde antilope. Lunch in een resort gelegen aan het meer met prachtige blauwe vogeltjes die uiteindelijk heel brutaal van onze bordjes eten .

Toon en Karma.
Zoal ik al zei zitten we heerlijk voor de lunch aan het water . De manager komt met een handje brood waarop direct vogels op af komen . Toon die al aan tafel zit zegt droog, ' ja daar gaat het in' en terwijl hij naar boven kijkt in de bomen : 'daar komt het weer uit'!
Allemaal zitten we heel relaxed te genieten van het uitzicht en ja hoor de eerste vogel poep valt op Toon z'n blouse Grrrrrrr.... 😤😬
Maar hier houdt het niet op want terwijl het eten wordt geserveerd en we beginnen te eten komt de tweede vogelpoep op Toon z'n bord waarop ook een soort Hamburger ligt 😂😂😂😂😂😂😂😂😂
Toon pakt zijn bord en gaat alleen aan een tafeltje zitten, weg onder de bomen om rustig van zijn lunch te genieten .
Wij hebben geen vogel poep gezien en de lunch was heerlijk , vooral de fruitsalade zonder poep.
We slapen die nacht in Awasa, een nieuw hotel met prima kamers en een heerlijk douche . Deze landstreek is een stuk droger, woestijnachtig soms en de huisjes hebben een natuurlijk omheining door cactussen.  We zitten dan ook zo onder het stof dat een wasbeurt wel nodig is. Je gelooft het niet maar we eten Italiaans bij de buren met een lekker wijntje en bier voor Toon. Annemarie blijft bij het Ethiopisch eten met injera en eten met je handen .
Na een heerlijke nachtrust (had nog iets in te halen) bezoeken we de vismarkt .
Kleine vissersbootjes gaan het meer op en vangen Tilapia, direct schoongemaakt en door de locale bevolking rauw gegeten . Er zijn overal Maraboe's die azen op het visafval en in kleine hutjes wordt vissoep gemaakt met alleen zout, of kruiden met curry . Voor ons in de vroege ochtend niet weggelegd .
In deze mooie stad komt het toerisme op gang en overal zijn er verkopers met kettingen en armbanden , tassen , hoeden en fruit . Verse ananas en pruimen nemen we mee in onze gekochte boodschappen tasjes en prachtige  armbanden goudkleurig, hoe meer hoe mooier worden ingeslagen .
Een boottripje is hier een must, er zijn zoveel vogels te zien en ja hoor ook deze keer zijn er Hippo's. We kunnen jammer genoeg niet te dicht bij want er zijn jonge nijlpaardjes en een groot exemplaar komt iedere keer dreigend onze kant op : wegwezen en dat doen we dan ook maar .
Terug van de bus zullen we geduld moeten hebben want de bus is ingesloten, derhalve komt er veel mensen op je af die vooral geld willen , hier komen mooie  foto's uit van een kind aan de borst !
Het is zondag en we zien opvallend veel trouwerijen , auto's met veel lawaai , muziek en een fotograaf. Later gehoord dat januari de trouwmaand is en zondag de dag .
We vervolgen onze weg en de terugreis wordt ingezet, onderweg een tussenstop bij een natuurlijke warmwaterbron , achteraf voor de chauffeur en de bevriende bijrijder die daar heerlijk onder de douche gingen en zwemmen , gekke gewaarwording een zwembad overladen met donker mensen in zwemkleding .
Het is laat en de reis terug is nog best ver zodat we in  het donker thuiskomen. We willen dan ook gaan , maar Toon is nergens te vinden . Het grappige is als je dan vraagt aan de mensen ze allemaal wijzen daar , want iedereen heeft de funny fotograaf gezien  en weten gelijk waar je het over hebt .

Wij hebben genoten van een vakantie weekend, even afstand van alles .
Morgen weer fris starten met een nieuwe week en klaar voor uitdagingen die op ons pad komen

Lieve groet ,
Kirsten

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Claar Schillings:
    15 januari 2018
    Wat een mooi verhaal en prachtige foto's
  2. Peter en Annelies Kox:
    16 januari 2018
    Prachtig jullie verhalen en de mooie foto's. Dank jullie wel!
  3. Karin Bussink:
    16 januari 2018
    Poeh! Mooi beschreven allemaal! Wel intensief. Prachtige foto's!! Liefs van mij. Karin.
  4. Peter en Annelies Kox:
    16 januari 2018
    Niet alleen zijn de verhalen prachtig, maar ook indrukwekkend en emotioneel. Ik bewonder jullie inzet en werk.
  5. Joke Smeets:
    16 januari 2018
    War een indrukwekkende verhalen , ben er stil van , Lieve groeten .
  6. Thea B:
    16 januari 2018
    Fijn dat jullie zo genoten hebben van een weekendje weg. Prachtige foto's Toon.
  7. Jifke Michielsen, kinderafd.:
    16 januari 2018
    Heerlijk hè, zo'n weekendje weg?! Zie je ook wat meer van de omgeving.. Leuk al die dieren. Mooie foto's Toon
    En er nu weer tegenaan? Succes in jullie 2e week.
    lieve groet
  8. Mieke Jansen:
    16 januari 2018
    Zo,n weekendje hebben jullie wel nodig, mooi verhaal Kirsten en prachtige foto,s van Toon.
    Maar wat een indrukwekkend verhaal Monique van je patiënten gisteren.
    Succes allen de komende week.
    Groetjes Mieke
  9. Anja vd Boom:
    16 januari 2018
    Mooie bijzondere, indrukwekkende en herkenbare verhalen. Succes voor de komende week.
  10. Ria Wassink:
    17 januari 2018
    Wat een mooie foto's. Fijn dat jullie genoten hebben van het weekendje weg.
    Veel succes weer voor de komende week!
  11. Bianca wierenga:
    17 januari 2018
    Jeetje wat een verhaal weer! Zo mooi om te lezen. En prachtige foto’s . Vnl dat bloedmooie kind aan de borst. Die ogen, wauw.
  12. Elly Tackenkamp:
    17 januari 2018
    Wat een prachtige foto's en geweldige verhalen. En wat doen jullie goed werk met z'n allen. Top!! Heel veel plezier nog.
  13. Sabine Elfers:
    17 januari 2018
    Lieve mensen, wat een bijzonder avontuur weer! Door de goed geschreven verhalen en de mooie foto's van Toon heb je het gevoel er een beetje bij te zijn, echt geweldig! Zet ',m op daar en veel succes! Lieve groet, Sabine Elfers
  14. Trees Snijder:
    21 januari 2018
    Genoten van je verhaal schitterend