Timkat festival

19 januari 2018

Eind 2015 was mijn 1e ervaring met Ethiopië.

Twee weken “werken” in het SCH= Soddo Christian Hospital en aansluitend samen met Ina (mijn vriendin)  een 3 weekse rondreis maken door het zuiden van Ethiopië.

Tijdens de 2 weken in Soddo was ik er achter gekomen dat Ethiopiërs humor hebben en zich graag laten fotograferen.

Als anesthesie-verpleegkundige kon ik wel wat handelingen doen op de operatiekamer, maar als het rustig was, kneep ik er graag tussenuit om te gaan fotograferen. Dat was meestal tegen 15:30 uur. Het licht buiten op dat tijdstip was dan niet meer zo vel en het begon al een beetje ‘avondlicht” te worden.

Rond 17:30 uur  ging de zon onder en binnen no time was het pikkedonker.

Vlakbij het ziekenhuis was het busstation, dus ook héél veel mensen en omdat ik een “mensenfotograaf” ben, was dit een walhalla voor mij.

Later ontdekte ik de markt en dat was een grote smeltkroes met mensen. Smullen dus.

Ik vond het heerlijk om in mijn ééntje rond te bazuinen en kon daardoor mooie portretten maken. Één van die portretten is uiteindelijk genomineerd bij de categorie “MENS” van National Geographic. Van de 14000 inzendingen behoorde ik tot de laatste 15 genomineerden en dat voor het eerst in mijn carriéredat ik aan een fotowedstrijd mee deed.

Inmiddels is het al weer 2 jaar later en wordt het  de 2e kennismaking met Ethiopië.

Deze keer verblijven we 3 weken i.p.v. 2 weken in het SCH hospital.

De planning was om samen met Ina na de 3 weken een rondreis door het noorden van Ethiopië te maken, maar de maand januari was voor ons niet gunstig omdat we graag in het noorden (Gondar)  het Timkatfestival wilden bezoeken, en dat was al in de 2e week van ons verblijf in Soddo.

Deze combi bewaren we dan maar voor ons 3ebezoek aan Ethiopië.

Maar............. wat is het geval  het Timkat festival wordt ook in Soddo gevierd.

Dus vrijdagmiddag lekker weer in mijn ééntje op stap gewapend met fototoestel, Polaraidcamera, iPhoneen genoeg volle accu’s en dat werd een geweldige ervaring.

Even een uitleg over het Timkat-festival.

Tijdens het festival wordt de doop van Jezus Christus gevierd door Johannes de Doper herdacht en gevierd. Gedurende twee dagen vindem op diverse lkaties in het land vele processies plaats, waarbij een replica van de Ark des verbonds wordt meegedragen. Tijdens dit festival wordt de goddelijkheid van Jezus Christus gevierd. De viering bestaat uit een aantal delen: de geboorte uit de maagd Maria, de aanbidding door de wijzen, de gebeurtenissen uit de jeugd van Jezus en de doop door Johannes de doper. De bezoeker van het Timkat-festival kan veel moois verwachten: straten vol met zingende en dansende mensen, kleurige kleding en een en al sfeer. De priester gaan gekleed in gewaden van satijn en fluweel. Boven hun hoofden dragen ze gekleurde paraplu’s. De bezoekende pelgrims gaan gekleed in witte gewaden en dragen stokken met zilveren handvaten.

Op de eerste dag van het festival wordt de Ark des verbonds, met daarin de tien geboden, uit de kerk meegedragen door een aantal priesters in een grote processie. De Ark is verhuld in doeken, zodat ongelovigen het heilige symbool niet kunnen aanschouwen. Terwijl monniken met bellen rinkelen en op hoornen blazen, wordt de Ark naar een centrale plek gebracht waar het in een daarvoor gebouwde tent wordt neergezet. Gedurende de nacht verblijven de bezoekers zo dicht mogelijk bij de tent. Terwijl ze bidden en eten rondom kampvuren gaat de nacht voorbij.

De tweede dag worden alle bezoekers en de heilige items gezegend door de priesters. Dit gebeurt door het wassen met heilig water. Op andere lokatieskunnen mensen helemaal te water gaan. Deze ceremonie refrereert aan de doop van Jesus Christus. Op de derde dag wordt  wordt in de morgen een grote bijeenkomst gehouden, waarna de Ark in een grote processie wordt teruggebracht naar de kerk. Vlak voor het bereiken van de eindlokatie vormen de bezoekers een grote kring om de priesters en worden er traditionele dansen opgevoerd. Nadat de Ark op zijn oude plaats is teruggebracht, verlaten alle bezoekers het festival en keert de rust weer... voor exact één jaar.

Toon

1. Mieke Jansen:
    20 januari 2018
    Geniet van je mooie foto,s Toon en ook van je uitleg omtrend het Timkat festival.
    Nog een week van werken daar en de toch mooie bijzondere mensen fotograferen.
    Groetjes Mieke
  2. Anja vd Boom:
    20 januari 2018
    Wat bijzonder Toon dat je dit kunt meemaken en weer prachtige foto’s