Lunchen en diner bij de Twins !

16 januari 2018

Om 12.00 uur heb ik met Firegenet Zerihun afgesproken. Firegenet is de moeder van de tweeling. Ook de rest van de groep was uitgenodigd om te komen lunchen, maar vanmiddag was al afgesproken om les te gaan geven aan een groep verpleegkundigen en verloskundigen. Kirsten en Toon waren nog aan het werk op de OK. Monique had een les per powerpoint voorbereid en Yvonne en Marieke zouden gaan assisteren.
Firegenet had een grote Bajaj geregeld want ze wilde niet dat we gaan lopen. Ze kwam aangereden en reageerde in eerste instantie wat teleurgesteld dat ik alleen mee kon, maar begreep het wel. Het tripje met de bajaj is maar kort, nog geen vijf minuten. The family house ligt dicht bij de bushalte.  Ik word heel hartelijk ontvangen, met zoenen en   een flinke omhelzing door de oma van de tweeling.
Oma week niet van dochters zijde toen ze in het ziekenhuis lag en ken haar dus ook goed. De tweeling wijst naar mij en noemen mij Anna. Ik word  binnen uitgenodigd en het eten voor de lunch staat al klaar. Oma (net 50) heeft uitgebreid gekookt voor ons.
Het huis is voor Ethiopische begrippen luxe. De familie woont in een stenen huis, heeft elektriciteit en stromend water. In de woonkamer staat een eethoek, bank en een paar fauteuils, tweepersoonsbed, een koelkast en er is zelfs een tv. Echt lux dus.
Het huis heeft vier vertrekken. Firegenet (30) slaapt met haar dochters in één van de andere kamers en haar ouders slapen in de woonkamer.  Firegenet woont bij haar ouders omdat haar man ver van huis werk heeft. Zeker acht uur rijden. Hij komt één keer per maand thuis.
Inmiddels komt ook opa (60) thuis van zijn werk ( English teacher) om mij weer te zien. Hij gaat samen met mij en de tweeling aan tafel. Oma en Firegenet wachten tot wij klaar zijn, dan gaan zij pas eten. Het eten is heerlijk. Ei, een soort spinazie, rode bieten, 2 soorten pittige rode saus, boontjes met wortelen, witte kool met aardappelen erin en speciaal voor ons kip. Uiteraard met injera en zelfgebakken brood. Al het eten is heerlijk gekruid. Ook proef ik een koude drank gemaakt van hop, zonder alcohol. Dit drankje vind ik niet zo lekker. Ondertussen vraagt de fam. of de rest van de groep alsnog kan komen na de lessen. Dat lukt en we spreken af hen op te halen bij het ziekenhuis om 15.30 uur. Tot die tijd speel ik met de tweeling en Firegenet kletst ondertussen honderduit. Haar Engels is prima.
Na het eten binnen word ik buiten in de tuin uitgenodigd voor een koffieceremonie. Omdat Firegenet fulltime werkt heeft haar moeder huishoudelijke hulp. Het is een jong meisje. Zij bereidt de koffieceremonie. Het smaakt weer heerlijk.
In de tuin staan mangobomen, koffiebomen, suikerriet en er lopen kippen.  Tegen 15.15 uur regelt Firegenet een bajaj om naar het ziekenhuis te gaan om iedereen op te gaan halen. Iedereen is net klaar als we aankomen en samen wandelen we weer terug naar hun huis. Opnieuw staat de tafel vol met eten en we schuiven allemaal aan. Ook wordt er weer opnieuw een koffieceremonie gedaan. Opa is inmiddels ook weer thuis en schuift gezellig aan. De achterburen wonen op hetzelfde terrein en we mogen ook binnen een kijkje nemen. We hebben wat kleine cadeautjes bij ons en geven de buurkinderen wat armbandjes en haarelastiekjes. Dat wordt trots geshowd.
Na de koffieceremonie nemen we afscheid en wandelen we samen weer naar huis. Wat een gastvrije lieve mensen zijn dit.

Annemarie

1. Jacqueline Kramer:
    Mooi verhaal Anne Marie, leuk om te lezen
  2. Heleen Klumpenhouwer:
    Mooi annemarie!
    Wat bijzonder om ze allemaal weer te zien!
  3. Maayke:
    Mooi verhaal AnneMarie!
  4. Jos:
    16 januari 2018
    Leuk AnneMarie, wat een belevenis!
  5. Caatje:
    16 januari 2018
    Geweldig omschreven zie het óók echt voor me!!
  6. Mieke Jansen:
    16 januari 2018
    Bijzonder AnneMarie en wat een gastvrijheid👍
    Gr Mieke
  7. Sindy:
    16 januari 2018
    Wat super om te zien dat jullie inzet toen zo’n prachtig resultaat heeft gehad. Mag je super trots op zijn👍🏻
  8. Roy:
    Mooi !!!!
  9. Dianne Kolks:
    16 januari 2018
    Wat leuk om te lezen Anne Marie. En schattig dat ze je Anna noemen.
  10. Thea S:
    16 januari 2018
    Wat een fijne dag heb je gehad. Daar kun je nog lekker van nagenieten!!
  11. Thea B:
    17 januari 2018
    Mooi verhaal Anne Marie. Wat leuk dat je de familie in hun eigen leefomgeving hebt ontmoet.
  12. Erna Wanders:
    17 januari 2018
    Wat bijzonder Anne Marie, mooi om mee te maken!
  13. Marian B.:
    Mooi verhaal Anne Marie.
    Wat een belevenis. 😘
  14. Marian Meijer-van Hal:
    17 januari 2018
    Wat een belevenis en ervaring...geweldig
  15. Leontine:
    18 januari 2018
    Wat lief Anne Marie om dit mee te maken. Heel bijzonder
  18. Frank & Jose:
    19 januari 2018
    Grote bewonderingvanuit Can.voor jullie inzet bij de mensen
    die jullie hulp zo nodig hebben!
    Het lijkt allemaal al zo vertrouwd!!
    Dit te kunnen, willen en mogen doen is heeel byzonder
    We lezen en kijken met Groot Respect en wensen jullie allen een goede tijd!!
  19. Ria Belterman:
    19 januari 2018
    Prachtig Anne Marie, geweldig om dat mee te maken.