Nakomend bericht en Tony Chocolony

20 april 2018

Het is al weer bijna 3 maanden geleden dat we terug kwamen uit Ethiopië.             Zoals Marieke schreef in haar laatste bericht een dierbare plek met voor ons mooie en kostbare herinneringen .

Bij het vertrek uit Soddo waren er nog enkele open eindjes die inmiddels een invulling hebben gekregen en wij nog graag met onze trouwe aanhangers en donateurs willen delen .

Buccama, het katholieke healthcenter heeft inmiddels met hulp van ons een soort van ambulance kunnen aanschaffen . De nood voor een auto, om naar de patiënten toe te gaan en die dienst kan doen als een soort van ambulance om patiënten te vervoeren naar een ziekenhuis was erg groot. Terug in Nederland hebben wij contact gezocht met de organisatie ( www.ethiopiamedicalproject.com ) die de schotse dames uitzond en gelijktijdig met ons in Ethiopië waren. De oprichters van het Ethiopia Medical Project, twee oudere schotse zusters,  stonden op het punt om af te reizen naar Ethiopië om daadwerkelijk ervoor te zorgen dat er een auto gaat komen. Wij hebben aangegeven een bijdrage te willen leveren in de vorm van  € 10.000, waar zij heel blij mee zijn . Vanaf het moment dat zij in Ethiopië zijn is er radiostilte, geen enkele mail komt door .

Via Tithina, contact via Messenger en resident gynaecologie begrijp ik na 1 maand dat er daadwerkelijk een auto is gekocht en doe ik een poging om de schotse zusters, Jo Middlemiss opnieuw te bereiken. Blijkbaar is er  mailcontact vanuit Ethiopië geweest, maar geen enkel bericht heeft ons bereikt.

En inderdaad er is een vehicle for Buccama Clinic aangeschaft, niet een echte ambulance maar goed genoeg. Zij hebben het geld wat er voor nodig was geleend van het geld wat gereserveerd stond om de salarissen te betalen van een aantal werknemers in de kliniek. De nood was zo hoog dat ze geen andere mogelijkheid zagen en er vanuit gingen dat wij ons woord hielden! Zij zijn inmiddels gestart met een fundraising om een deel van het geleende geld weer terug te verdienen en zij willen geld doneren voor de prolaps moeders en the Mossy Foot Patiënts ( Elefanthiasis veroorzaakt door parasitaire wormen).  De 10.000 Euro hebben wij  overgemaakt naar de Schotland en via hen komt het bij de Buccama kliniek, een veiliger manier gezien de ontwikkelingen in Ethiopië op dit moment.

Aansluitend hierop kan ik jullie vertellen dat Dr. mark iedere maand een bezoek brengt aan de Buccama kliniek. In februari zag hij 65 nieuwe patiënten waarvan 50 met een prolaps en in Maart 100 nieuwe prolaps moeders. Zo zie je maar toen wij er waren viel mij de enorme schaamte op van deze vrouwen waardoor ze gewoon niet kwamen. Nu ze begrijpen dat er een behandeling kan plaats vinden, vaak een pessarium/ring en evt een operatie die betaald wordt door een Canadese organisatie doet mond op mond reclame zijn werk .

Gelukkig door de aanwezigheid van meer Ethiopische dokters ( Dr Elnatan, Dr Tithina en chirurgen in opleiding) is het ook mogelijk dat de dokter naar de patient toe gaat. Dit brengt mij bij het volgende verzoek van dr. Mark !

Er kwam een aandoenlijke mail met het verzoek of wij een bijdrage willen leveren voor de toekomst. Dr. Tithina, one of the GPs, wie ik heb leren kennen tijdens ons laatste bezoek als een persoon met hart voor haar patiënten, een meisje geboren en getogen in Wolaita, bekend met de taal en diverse dialecten en zeer leergierig om in de toekomst gynaecoloog te worden. Wij dachten dat het Soddo Christian Hospital haar opleiding ging betalen en op deze manier ging inversteren in hun tokomst . Niets is minder waar jammer genoeg. Het is aan dr. Mark om sponsering te vinden, uitbetaling gaat via het SCH aan het opleidings ziekenhuis en indien de opleiding is afgerond, moet Tithina komen werken in het ziekenhuis die haar opleiding heeft betaald. In dit geval het Soddo Christian Hospital in Soddo. Voor jullie beeldvorming, wat kost een opleiding tot gynaecoloog in Ethiopië.? Per maand een bedrag van 10.000 Birr ( 300 euro )voor 4 jaar. Totaal ongeveer 14.000 euro nodig voor een opleiding tot gynaecoloog. Wij hebben afgelopen bezoek gezien hoe belangrijk het is dat er meer ethiopische dokters aan het werk komen, voor continuïteit van het ziekenhuis en voor de toekomst. Ons potje begint echter leeg te raken en vooral door de betaling aan de "ambulance" zijn we beperkt. Daarbij hebben we ondervonden door de betaling van de opleiding van Bekalu dat het altijd meer wordt en dat voor ons de controle vanuit Europa moeilijk is. Samen besluiten we om een deel van opleiding van Tithina te bekostigen, en zo hebben we het ook terug gekoppelt aan Dr. Mark. Wij staan garant voor 2 jaar opleiding, ongeveer een bedrag van € 7000. En dr Mark gaat op zoek naar verdere sponsoring voor Tithina zodat zij deze zomer haar toelatings examen kan doen en een start kan maken met de opleiding tot gynaecoloog in september 2018.

Het laatste nieuws over Mebrate wil ik jullie niet onthouden, het 15 jarige meisje, 15 weken zwanger en  HIV positief  die door ons een plekje kreeg in het Wolayta kindertehuis. Een meisje verlegen en teruggetrokken die het moest doen met de vreselijke dingen die haar waren overkomen . Aangekomen in de Village werd ze opgevangen door een 17 jarig meisje met een soortgelijk verhaal die inmiddels een gezonde dochter van 1 jaar heeft .Zij ontfermd zich over Mebrate en is nu haar gote voorbeeld.Mebrate gaat niet naar school , door haar zwangerschap wordt ze er niet geaccepteerd. Derhalve doet ze klusjes bij het naaiatelier, maar best moeizaam , want de werkneemsters vinden het eng omdat ze HIV heeft en zijn bang om geinfecteerd te worden, Voor Allison een uitdaging om hen te leren dat ze geen risico lopen . Van dr. Mark weten we dat ze recent een operatie heeft ondergaan om de condylomen te verwijderen. Een operatie met veel bloedverlies, daarnaast bleef ze langer opgenomen omdat er in het weeshuis een uitbraak van varicella/waterpokken was. Haar zwangerschap gaat voorspoedig, inmiddels is ze 26 weken .

Hierbij gaat onze dank naar alle sponsoring die wij hebben mogen ontvangen, die het mogelijk hebben gemaakt om bovenstaande projecten te bekostigen . Over 2 jaar willen wij weer gaan, dus blijf ons geven zodat wij weer een potje kunnen gaan opbouwen voor 2020

bedankt!!

Nagekomen bericht : TONY CHOCOLONY

Dit is echt het laatste bericht op onze blog. Maar niet zonder een apart stukje te schrijven over onze Toon, Lonely maar op pad met 5 vrouwen.                               Toon die graag zijn eigen pad bewandeld en zeker als het gaat om de fotomomenten niet gestoord wil worden door 5 vrouwen. Hoe gaat dat in z"n werk: Wij rijden door de Bush en komen bij een waterplaats, waar een bonte verzameling is van kinderen en vrouwen en oudere mannen. We stoppen, wij kakelend af op de waterplaats, kinderen achter ons aan . Toon treuzelt en wacht en gaat juist de andere kant op, loopt de schaduw in, mooier licht en de mensen fotograaf doet z`n ding. Hij maakt grapjes, gooit een bommetje, geeft een knuffel en krijgt voor elkaar dat ze voor hem gaan poseren en lachen op het goede moment. Als wij ons dan bij Toon voegen, want daar is de hilariteit, gaat hij daar waar wij al waren geweest .  Op een Markt of in de grote stad zijn we hem steeds kwijt, want aan de overkant liep nou net die persoon fotogeniek voor Toon . Terwijl wij aan het werk zijn in de kliniek is Toon meestal vanaf 16.00 uur verdwenen en op pad, want eind van de dag is het licht op z`n mooist. In het begin dachten we waar is hij nou, want niet op tijd voor het eten en inmiddels donker.  Dan kwam meneer, lachend om de hoek, plastic zakje met een paar biertjes en tevreden over het resultaat, als er van alle gemaakte foto er minstens 1 per dag de beste was. Het Timkat festival was ook zijn walhalla want er waren zoveel mooie fotomomenten en hij werd opgenomen om overal vooraan bij te zijn .

Toon krijgt geen genoeg van de Ethiopische mensen die zich graag laten fotograferen en zal ook in 2020 weer met ons meegaan. Wij hopen dat er ooit een mooi fotoboek zal gaan komen.

Kirsten

1. Mieke Jansen:
    22 april 2018
    Fijn Kirsten dat jullie werkzaamheden daar positief gaan werken.
    En dat het met Mebrate ook goed lijkt te gaan.
    Dat moet jullie veel vodoening geven en energie om er over twee jaar weer vol voor te gaan.
    En zeker de mooie foto,s van Toon te volgen.
    Groetjes Mieke