Een verrassende dag

9 januari 2018 - Soddo, Ethiopië

Heerlijk geslapen, overdag warm ( ca. 25 graden) en 's nachts koelt het af, waardoor je lekker kunt slapen. Worden wel paar keer wakker van "Allah Akbar".
Na ons ontbijt naar kliniek, helaas zonder Monique. Zij kroop haar bed weer in, darmen overstuur. Gestart met visite lopen. We lopen bij een kraamvrouw binnen die Marieke nog kende van 2 jaar geleden, haar man is tuinman hier op het terrein. Nu bevallen van een prachtige dochter. Gebreid mutsje, slofjes, een mooie knuffel en rompertjes gegeven. Ze waren er erg blij mee! Mw. nog schoenen gegeven, ze straalde van oor tot oor. Manlief heeft de schoenen van Anne Marie al gereserveerd, hij krijgt ze wel pas over 3 weken!
Er lag een hyperemesis patiente (overmatig braken) aan een " Banana-infusion" ( geelkleurig infuusvloeistof door vitamine). Kirsten heeft Omeprazol voorgeschreven, maar niet gerealiseerd dat dit hier intraveneus gegeven wordt. Haar partner moest eerst een infuuszak + infuusnaald + medicatie bij de apotheek ophalen...
Daarna naar de 'labour-room' (weeënkamer), 2 vrouwen gaan bevallen vandaag. Beiden krijgen hun eerste kind en zijn ca. 40 weken zwanger.
Op de weeënkamer, 1 kamer, staan 5 bedden met gordijntjes ertussen. De vrouwen blijven daar totdat ze VO hebben en goede persdrang. Veel familie loopt af en aan, weinig privacy.
1 patiente kreeg bij 5 cm Pethidine i.v. en heeft daarna vlot volledig ontsluiting.
Marieke en ik gaan samen met de verloskundigen en barende vrouwen naar de delivery room (bevalkamer). Op de verloskamer staan 2 verlosbedden. Bijna tegen elkaar aan, net plek voor een CTG apparaat en 1 infuuszak (eerlijk zullen wij alles delen).
Na flink aanmoedigen, " giffi-giffi " (push-push) worden 2 prachtige kinderen geboren, een meisje en een jongen, beiden met epi (zonder verdoving), nog geen 10 minuten na elkaar! Zo bizar en echt onmogelijk in Nederland.
Kirsten ondertussen eerste OK, dermoidcyste verwijderd, goed verlopen.
Eind van de ochtend een audit bijgewoond ivm moederlijke sterfte bij 27 weken. Mw had een brommer ongeval, bovenbeenfractuur en vervolgens vetembolie. Hierdoor een hartstilstand en helaas overleden op de IC. In overleg met de familie is er geen keizersnede uitgevoerd ivm zwangerschapstermijn, hier in Ethiopië heeft het kindje geen overlevingskans.
In de middag stad in geweest om geld te halen, hele lange wachtrij bij de bank, dat duurt uren dachten wij, maar Toon stond binnen enkele minuten achter de balie en we werden meteen geholpen!!
Groetjes, Yvonne

Vanavond worden we verrast door onverwachte bezoeken.
Charles klopt aan bij ons guesthouse. Charles was een hele aardige operatie assistent toen ik hier 4 jaar geleden was. Hij heeft ons toen vergezeld bij enkele tripjes. Twee jaar geleden vertelde hij dat hij medicijnen zou willen studeren in Addis, en dit is hem gelukt. We hebben altijd contact gehouden. Nu hebben we een laptop voor hem meegenomen. Hij kon tot nu toe alleen op zijn telefoontje kijken en hij moest veel dure boeken aanschaffen;  nu kan hij via internet veel bestuderen. We hebben ook een goede stethoscoop meegenomen,  een bloeddrukmeter en een mooie set instrumenten die door artsen gebruikt wordt voor algemeen lichamelijk onderzoek ( allemaal gekregen) Hij is zéér dankbaar en komt ons een mooie Ethiopische sjaal brengen. Hij gaf een prachtige speech waarbij we het niet droog hielden. Hij vertelt dat hij 2 jaar geleden enorm geraakt is, doordat wij helemaal naar Ethiopië komen vanuit Nederland om arme Ethiopische mensen te komen helpen. Dit heeft hem geïnspireerd om zelf zieke en arme mensen te willen en kunnen helpen als Ethiopische arts en voor zijn landgenoten van betekenis te kunnen zijn. Hij heeft zich enorm ingezet om te mogen studeren aan de universiteit. Hij zit nu in het tweede studiejaar en het gaat goed. Ik ben hartstikke trots op Charley!
Groetjes, Marieke

Wat een emoties hier vanavond. Er werd op de deur geklopt. Toen Toon ging kijken wie er was riep hij:  "A surprise for Anne Marie" . Er stond visite voor de deur. Twee jaar geleden hebben Thea Borra en ik heel intensief een moeder met haar tweeling verzorgd. Zij werden geboren bij 34 weken en door een zwangerschapsvergiftiging waren zij heel klein. Met twee bosjes prachtige plastic bloemen kwamen de tweelingmeisjes binnengelopen gevolgd door hun moeder. Wat een bijzondere verrassing. Ik schoot helemaal vol en met mij nog een paar andere dames ;-) Ik had cadeautjes voor allemaal meegenomen en hen deze gegeven. Ook had Thea mij een prachtig prentenboek meegegeven voor de tweeling. Thea zat op dat moment op de nieuwjaarsborrel van onze afdeling en het lukte via FaceTime om contact met haar te leggen. Zo kon ze zelf haar cadeau aanbieden. Een mooi moment. De meisjes vonden het prachtig allemaal. De ene heel bescheiden en de ander, net als toen, nog even pittig. Ik werd ook uitgenodigd om deze weken een keer bij hen te komen eten en een koffieceremonie bij te wonen. Wat ook zo lief is, is dat zuster Lakeche deze verrassing voor mij heeft geregeld!
Groetjes, Anne Marie

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Inez Hoefman:
    9 januari 2018
    Wat een bijzondere verrassing Anne Marie!!
    Beterschap Monique!
    Leuk om zo mee te lezen/genieten.
  2. Judith pelle:
    10 januari 2018
    Wat leuk weer te lezen! Bijzonder dat mensen weer terug komen om hun dankbaarheid te tonen..
  3. Roy:
    10 januari 2018
    Echt een mooie verassing !!
  4. Ria Wassink:
    10 januari 2018
    Wat maken jullie al weer veel mee. Heel mooi om alles "mee" te volgen!! Beterschap Monique!!! Groetjes Ria Wassink
  5. Ans:
    10 januari 2018
    Wat een leuke verrassing voor jullie Marieke en AnneMarie. Moet wel heel speciaal voelen. Monique beterschap!!
  6. Leontine:
    10 januari 2018
    Wat bijzonder Anne Marie!! Dit is precies waar je het voor doet.
    Liefs, Leontine
  7. Marian B.:
    10 januari 2018
    Wat een prachtige meisjes zijn het geworden. Daar word je emotioneel van. 😘
  8. Dianne Kolks:
    10 januari 2018
    Wat een mooie verrassing voor jullie. Heel begrijpelijk dat dit je emotioneel raakt. Leuk om jullie verblijf daar weer te volgen.
    Groetjes Dianne
  9. Thea B:
    10 januari 2018
    Ontzettend bedankt dat ik even mee mocht genieten via face time van het bezoek van de tweeling met hun ouders.
    Wat zien ze er goed uit.
    Monique beterschap.
  10. Jos en Miriam Kok.:
    10 januari 2018
    Hallo Allemaal, ontzettend leuk dat wij jullie weer kunnen volgen met het werk dat jullie doen.
    De Ethiopischevrouwen zijn erg blij met jullie.
  11. Jifke Michielsen, kinderafd.:
    10 januari 2018
    En....., had je nog ORS meegenomen, Monique? Beterschap.
    Prachtig, lijkt het me om weer bekenden te zien! Leuk voor jullie
  12. Hennie:
    11 januari 2018
    Wat een mooie verhalen, geniet van jullie verslagen
  13. IloontjeENvanLoontje:
    12 januari 2018
    We hadden je een hoop "droommomenten" gewenst tijdens je reis Anne Marie. Maar DIT is er dan zeker eentje!!!!
    GEWELDIG.....kippenvel bij het lezen.