Kerst in Ethiopië op 7-1-2018

7 januari 2018 - Soddo, Ethiopië

De eerste dag in Soddo en we vallen met de neus in de boter. Ethiopië heeft een andere jaartelling en vandaag is het 29-4-2010 èn Kerstfeest!
Vanmorgen hebben we een gezellig ontbijt gemaakt. Gisteren hebben we luxe boodschappen kunnen doen in Addis, zodat we vanmorgen geroosterde toast kunnen maken van wit casinobrood met kaas of jam en yoghurt met muesli. Gelukkig agavesiroop uit één van de tassen kunnen vissen, want deze yoghurt is wel héél erg zuur!
Kirsten gaat om 9.00 uur visite lopen en ze komt terug met het bericht: "Er zullen kerstkindjes geboren gaan worden vandaag..." Leuk!
We worden om 10 uur uitgenodigd voor de koffieceremonie voor kerst. Och wat ruikt dat weer heerlijk als we de kraamafdeling oplopen: echte Ethiopische koffie (buna)!  Er volgt een zéér hartelijk ontvangst door de collega's met de "salam-groet", rechter hand geven en dan "schouderknuffelen", maar ook op de Nederlandse manier: 3 dikke klapzoenen! Voor kerst is er popcorn gebakken en zijn er kleine koekjes en snoepjes. De koffieceremonie wordt gedaan in het kantoortje waar we gezellig bij elkaar zitten. We maken de collega's blij met kleine kerstcadeautjes en een echte Nederlandse kerstkaart. Ook de barende en bevallen vrouwen krijgen een heel klein kerstboompje met een lampje erin dat telkens een ander kleurtje krijgt, wat ze prachtig vinden èn een klein knuffeltje voor hun baby. Daarna krijgen we een rondleiding op de vernieuwde afdeling en poli, het is prachtig geworden en het valt ons op dat het er netjes is en goed opgeruimd is. Er zijn wel wat warmtelampen kapot, dit komt ook door het intensieve gebruik. We hebben 8 stuks meegenomen en we gaan morgen de klusjesman vragen om in ieder geval de lamp op de verloskamer te vervangen. De rondleiding wordt gedaan door Alex, een aardige mannelijke verloskundige (midwife), die hier pas werkt en helemaal blij wordt als wij vertellen dat onze Nederlandse koning ook Alex heet;-)
Vandaag willen we een relax-dagje houden na de vermoeiende reis van ruim 24 uur. In de middag lopen we naar de stad voor een cappuccino met een kerstgebakje, wat er lekkerder uit ziet dan het smaakt. Maar we zitten heerlijk in het zonnetje in de tuin van een hotel, vandaag is het zo'n 25 graden!
Vanmiddag wordt er een kerstkindje Jaub geboren in het bijzijn van Kirsten en Monique, hij doet het gelukkig goed en blijft lekker bij zijn moeder. Moeder krijgt een nabloeding en Kirsten heeft medicatie gegeven. Deze medicatie (Cytotec) hebben we ook in één van de vele tassen zitten, want Dr Mark heeft speciaal gevraagd om dit belangrijke middel voor de verloskamers mee te nemen.
Gisteravond hebben we zelf een maaltijd in elkaar geflanst, maar vanavond trakteren we onszelf op een dinertje bij het "Abebe Zeleke Hotel". De mensen die er komen zijn allemaal prachtig gekleed in schitterende jurken en kostuums. Ook hun kinderen zien er heel mooi uitgedost uit. We genieten van een heerlijk kerstdiner: tomatensoep met een 'voet' knoflook, verse salade, gegrilde kip met patatjes, of injera ( Ethiopische pannenkoek) die geserveerd wordt met een vleessaus en groente. Ook kwam er een fles droge rode Ethiopische wijn op tafel die steeds lekkerder ging smaken, haha! Het is waarschijnlijk wel een adresje waar we vaker komen: de totale rekening is €42 voor ons zessen.
Morgenvroeg om 8.00 uur gaan we aan het werk. Visite lopen op kraamafdeling en kinderafdeling, tassen uitpakken en alle materialen en medicatie naar de afdelingshoofden brengen van de kraamafdeling, kinderafdeling en operatiekamers. Verder krijgen we een officiële rondleiding van Michelle, een Amerikaanse familiearts. We hebben er zin in!

Groetjes, Marieke

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jos:
    7 januari 2018
    Een mooi eerste verhaal! Ik hoop dat er nog veel mooie verhalen bij komen! Succes allemaal!

Groetjes Jos
  2. Sindy:
    Klinkt allemaal nog lekker relaxe..vooral die 25graden en zon😎
  3. Ria Belterman:
    8 januari 2018
    Fijn zo n eerste dag, en morgen echt aan t werk,Succes!
  4. Jifke Michielsen, kinderafd.:
    8 januari 2018
    Tot nu toe goed te doen, zo te horen.
    Mooie tijd daar met z'n allen!
  5. Mieke Jansen:
    8 januari 2018
    Een mooi begin,en gelukkig af en toe een wijntje😉
  6. Ans:
    8 januari 2018
    Fijn, even een dagje rustig bijkomen van de reis voordat het harde werken begint!! Succes vandaag met jullie 1e werkdag!!
  7. Helma van Wijngaarden:
    9 januari 2018
    Wat een mooi verhaal en wat een prachtige foto's . Wij genieten van afstand met jullie mee! Heel veel succes daar.
    Lieve groetjes, Ed en Helma