Kennismaking met kinder-unit

8 januari 2018

Vanmorgen ging de wekker al vroeg, nou ja, niet de mijne, maar die van Kirsten. Die slaapt heerlijk door zodat ik gauw onder de douche kan springen. Bij terugkomst op de kamer, gaat de wekker nog steeds. Kirsten heeft een nieuwe mobiel en probeert voor het eerst de wekker functie uit. Kirsten wordt wakker van mij en niet van haar wekker.

Daarna samen vlug ontbijten en 8.00 uur met z’n 6-en naar het ziekenhuis. Dr. Michelle Yates komt ons ophalen voor de rondleiding. Dr. Michelle is een Amerikaanse familiedokter. Werkt op de kinderafdeling en obstetrie. Zij doet ongelooflijk veel voor deze twee afdelingen.

Met trots laat ze de neonatologie unit zien. Ziet er goed uit en is sinds twee maanden geopend. Ook maken we kennis met twee neonatologie verpleegkundigen. Ik zal nog een foto gaan maken voor onze neonatologie collega’s hoe deze unit eruit ziet.

Vervolgens nodigt Michelle Monique en mij uit om mee te gaan om visite te lopen op de kinderunit. Deze unit is in hetzelfde gebouw als de interne unit. Hier liggen de kinderen meestal samen op een kamer. Wil de familie dat het kindje alleen ligt, dan moet daarvoor extra _worden betaald.

De visite maakt een diepe indruk op ons. Hier liggen erg zieke kinderen. Deze kinderen worden vaak pas in een laat stadium naar het ziekenhuis gebracht. Vaak gaan ze eerst naar een medicijnman of health-centre in de buitengebieden en knappen zij daar niet op, dan pas komen deze kinderen naar het ziekenhuis. Monique zal meer kunnen vertellen over de ziektebeelden, maar wat duidelijk is, is dat deze kinderen erg ziek zijn, maar Michelle vertelt dat ze allen al iets aan de betere hand zijn. De kinderen liggen in hun hoog-hekken bedden. Met de hekken naar beneden. Deze kinderen liggen daar samen met hun moeder of oma in bed. Hebben niets om te spelen of om naar te kijken. Er hangt een tv, maar daar is een film voor de ouders te zien, het scheppingsverhaal. Wel is er enorm veel familie aanwezig, die allen de kamer af gaan als er visite wordt gelopen. Ook ligt er een kindje van een paar maanden. Zij is een weeskindje die continu een begeleidster uit het tehuis bij haar heeft. Ook de begeleidster ligt erbij in bed. 4 Kindjes zijn onder een jaar en in de hoek ligt een jongen van 9 jaar. Hij is ook erg ziek door een leverabces.

Om 13.30 zijn we klaar met deze uitgebreide visite, met veel uitleg en overleg voor Monique en na ieder kind wordt er opnieuw gebeden. Vanwege de complexe ziektebeelden wordt de Literatuur geraadpleegd enz. We zijn toe aan drinken en wat te eten. De rest van de groep is al heel actief geweest met het uitpakken en sorteren van alle meegenomen spullen.

Even samen lunchen en daar gaan we weer. Monique en ik gaan weer mee met Michelle. We zien een kindje op de poli en kijken mee met een echo van de 9-jarige jongen van de kinder-unit en zien enkele röntgenfoto’s van de andere kinderen.

Ook lopen we langs het lab en krijgen we wat preparaten te zien van malaria. Allemaal erg interessant en indrukwekkend. Inmiddels is het 17.30 en bij thuiskomst kunnen we aanschuiven voor het diner. Jackie de buurvrouw heeft voor ons soep met brood gemaakt, wat pindakoekjes erbij en wat salade. Gauw douchen, was in de machine en een blog schrijven. Marieke en ik buigen ons over de wasmachine. Ieder knopje ingedrukt en ja hoor, aan de praat. Zo, dag twee, wat een indrukken weer.

Groetjes, Anne Marie

1. Mirjam:
    8 januari 2018
    Indrukwekkend. Werk ze daar met zijn allen!
  2. Thea S:
    8 januari 2018
    Wat een indrukwekkend verhaal op de kinderafdeling. Heel veel succes!! Groetjes van het avond team B2; Netty, Jacqueline, Eline, Rianne en Thea S.

PS Jacqueline is benieuwd of de baby mutsjes
    passen?
  3. Heleen Klumpenhouwer:
    Indrukwekkend Annemarie!!!
  4. Marian B.:
    Mooi verhaal Anne Marie 😘
  5. Thea B:
    Mooi verslag Anne Marie.
    Ben benieuwd naar het vervolg....
    Groeten aan iedereen daar.
  6. Melany:
    8 januari 2018
    Indrukwekkend verhaal! Fantastisch om op deze manier jullie te kunnen volgen!
  7. Joke Smeets:
    9 januari 2018
    Wat een verhaal ,kom woorden tekort , Heel veel stekte voor jullie allen .Groeten voor allen.
  8. Judith pelle:
    9 januari 2018
    Interessant jullie zo te volgen!!
  9. Konig:
    9 januari 2018
    ZO indrukwekkend, volg jullie op de voet, Carl
  10. Hennie:
    9 januari 2018
    Wat een verhaal, wat doen jullie goed werk. Petje af hoor
  11. Leny:
    9 januari 2018
    Mooi om alles te lezen ! Groetjes aan allen !
  12. Ans:
    10 januari 2018
    Indrukwekkend verhaal Anne Marie. Mooi om jullie zo te kunnen volgen. Succes. Groeten aan de anderen
  13. Tamara:
    11 januari 2018
    Wat een indrukken weer! Geweldig om mee te kunnen genieten op afstand.
    En denk dat je wekker voor Kirsten moet gaan inspreken en maar blijft herhalen totdat ze opstaat ;-))
  14. Ria Belterman:
    12 januari 2018
    Indrukwekkend Anne Marie, geweldig wat jullie doen. Toppers!