Nieuwe polikliniek

18-01-2018

Na een goede nachtrust en gelukkig geen pijn meer in mijn buik, kan ik er weer tegengaan. Vandaag polidag .
Het is donderdag dus iedereen heeft vandaag eerst bijbelstudie, wij zijn dan heel druk met andere dingen en hebben een goed excuus .
Ik trek me effe terug op de polikamer, rust en goede WiFi want moet voor de ZwApp aan de gang, Melany wacht met smart op mijn bijdrage !!
Na de visite is de wachtkamer gevuld met zwangeren, ouderen, zonen, vaders en andere familie die meekomen . De wachtkamer is een soort van buitenplaats met overkapping, genoeg plaats voor iedereen en anders kan je op een dekentje lekker in het gras zitten.
De polikliniek is nieuw, vooral meer ruimte. Je moet je melden, er wordt een status gemaakt, groen voor gynaecologie en grijs voor verloskunde. Trots zijn ze op een archief van statussen die zelfs gerangschikt zijn op alfabet. Er hangt zelfs een box voor suggesties met een slot, weet alleen niet of ze er ooit inkijken ?
Er is een polikamer voor verloskunde met een echoapparaat waar een verloskundige poli doet en een kamer voor de gynaecologie met een gynaecologische stoel en een groot log echoapparaat met een vaginale probe voor gynaecologische echo's.
Opvallend is dat er veel mensen komen die een soort van diagnose hebben vanuit een ander ziekenhuis en komen voor een second opinion of voor de operatie die elders is geïnduceerd. En alles is extreem ......
Er is geen afsprakensysteem, ze melden zich gewoon . Een nieuwe patiënt gaat eerst via de SEH, hier OPD genoemd waar een soort van triage plaats vindt.

Als ik het vergelijk met 2 jaar geleden zijn er wel verbeteringen en nieuwe ontwikkelingen .
Er wordt aan "family planning" gedaan, daar is een klein tussenkamertje voor gecreëerd. Ze krijgen van de verloskundigen voorlichting  over diverse mogelijkheden : pil, implanon en koper spiraal, alles gratis vertrekt door de government.
Sinds 4 weken is het mogelijk om een baarmoederhals uitstrijkje te maken met zelfs een uitslag binnen een week, dat is sneller dan bij ons ! Afname gaat met een brush en houten spatel op een objectglaasje, in een speciaal kartonnen doosje. Kweken van urine is ook mogelijk, alhoewel ze nog steeds scheutig met antibiotica zijn, bloedkweken kunnen niet.
Ook pathologisch onderzoek is beter geregeld, uitslag binnen 2 tot 3 weken en per mail uitslag, dus ook ik schrijf mijn mail adres op en ben benieuwd of ik straks alsnog de uitslagen krijg en bevestiging van diagnosen die ik denk te stellen of NIET!
Op de weeënkamer en verloskamer zijn 2 nieuwe CTG apparaten om de hartactie en weeën te meten, je kan zelfs terug kijken. Waar 2 jaar geleden helemaal geen CTG werd gemaakt wordt dit nu netjes gedaan . Met van ons nog eens duidelijk uitleg over het belang van de toco om ook de weeën te registreren wordt dit nu consequent door alle Ethiopische midwives gedaan . Na een bevalling wordt alles ook opgeruimd, dit was 2 jaar geleden echt niet 😉
Een echte meerwaarde is de NICU die zich naast de verloskamers bevind, deze aparte ruimte is goed uitgerust. Twee jaar geleden lagen de twins dagen op de tafel in de verloskamers waar de bevallingen gewoon door gingen en nu is er afdeling neonatologie met een eigen neo-verpleegkundige.

Echt nieuw is dat er een mooie ruimte is bij de polikliniek, bibliotheek genoemd met een handjevol boeken  waar bijeenkomsten worden gehouden oa. De bijbelstudie .
Afgelopen week mochten wij getuige zijn van een heuse audit van een maternale sterfte een week voor onze aankomst. Zwangere van 28 weken betrokken bij een motorongeval en een femurfractuur.  Opname op de IC met tractie aan haar been en ontwikkeling van een IRDS , plots hartstilstand op basis van een vet embolie.
En net als bij ons werd er gesproken over de casus, niet om schuldigen aan te wijzen maar om van fouten te leren en verbeteringen aan te brengen. Tevens moet er ook een melding worden gedaan bij de government. Ook hier proberen ze centraal te registreren .
Er staan overal computers en de WiFi is super op het terrein van het ziekenhuis.
Het is zelfs mogelijk om de gemaakte foto van de röntgen op de computer in te zien.
En vooral niet te vergeten dat ze allemaal nieuwe uniformen hebben met hun naam erop, voor ons heel handig.

Maar er zijn ook old fashion things. Er worden steeds meer vrouwen gestuurd met een prolaps en meestal al een lang bestaande totaal prolaps met decubitus ( open wonden). In de la van dr Mark liggen pessaria/ringen genoeg . Maar eerst willen we de wonden behandelen , wij gebruiken een oestrogeenzalf . Die is hier niet beschikbaar, maar niet getreurd die maken we gewoon zelf. Men neme een strip anticonceptie, pletten alle pilletjes en mengen het met vaseline en zie daar een oestrogeen zalf !
Ze zeggen ook nog dat het helpt .

Om het over extremen te hebben .
Wij zagen begin van de week een jonge vrouw met kinderwens en een myoom, dit myoom zat in de vagina. Kijkend met echo een myoom van 12 cm . Bij vaginaal onderzoek een myoom groter als een kinderhoofd waarbij de baarmoedermond niet is te bereiken. Wij noemen dit een Myoma nascens ( geboorte van een vleesboom) .
Idee is deze te verwijderen , baarmoeder lijkt geen andere vleesbomen te bevatten , dus als we deze weghalen zou mijn inziens een zwangerschap mogelijk moeten zijn.
Op OK zijn we 3 1/2 uur bezig geweest om deze te verwijderen , stukje bij beetje met tussendoor een flesje fris tegen de hypo. Eerst met diathermie, toen de schaar en uiteindelijk met het mes. Na verwijdering van 70% in stukjes kon ik de steel bereiken , nou een heel dun steeltje , deze doornemen en de rest werd geboren .
Jammer dat ik wrs nooit zal weten of ze nog zwanger raakt en een kind krijgt .

Ik zou nog effe door kunnen gaan, maar genoeg, morgen is er weer een dag.
Voor Ethiopiërs een vrije dag ivm Timkat, zie Facebook Toon.

Kirsten ❤️💚💛

1. Heleen Klumpenhouwer:
    Mooi verhaal Kirsten!
    Goed om te lezen dat er vooruitgang is geboekt na jullie laatste bezoek!
    Suzan en ik zullen nog zoeken naar de artikelen voor ZwApp..... kan je daar mooi mee aan het werk;-)))

Succes nog!
  2. Melany:
    Geweldig Kirsten!! Zelfs op afstand gaan we door met ZwApp! 🤗💪

Is ZwApp trouwens niet wat voor de dames in Ethiopië?? 🤣🤣🤣
  3. Jifke Michielsen, kinderafd.:
    18 januari 2018
    Dat is wel heel mooi....,dat jullie ook zelf de vooruitgang zien, van de afgelopen jaren, door jullie bemoeienissen.
    Mooi verhaal. Succes in jullie laatste week daar!
  4. Thea B:
    19 januari 2018
    Mooi verhaal Kirsten.
    Zo te lezen al veel verbeterd in de afgelopen 2 jaar.
  5. Ans:
    19 januari 2018
    Wat goed dat er toch zoveel verbeterd is in 2 jaar. Moet voor jullie erg prettig zijn!! Eerst fijn weekend en dan nog veel succes in jullie laatste week
  6. S.kwakkel-picauly:
    20 januari 2018
    het is heel byzonder dat jullie zoveel vooruitgang constateren in de manier van werken en in betere omstandigheden . dit is voor jullie allen een opsteker en krijg je echt het gevoel dat de mensen daar een betere toekomst tegemoet zien door hun eigen inspanning dat door jullie is geactiveerd. geweldig dat je dat met eigen ogen kunt aanschouwen.succes omi groetjes vanuit nederland.