Naar het naai-atelier en de Ethiopische Blokker.

Het naaiatelier.

We gaan het naaiatelier bezoeken met de bus van Soddo Christian Hospital. Twee jaar geleden hebben we het naaiatelier ook bezocht, maar het was toen net klaar en nog niet ingericht.  We zijn erg benieuwd hoe het er van binnen uitziet.
We hebben 5 trolleytassen vol met spullen bij ons: één naaimachine, twee lockmachines, een hele grote tas vol lockgaren en véle meters stof. Allison, de echtgenoot van Dr Mark, wacht ons op bij het naaiatelier en we worden hartelijk omhelsd. Ze is ontzettend blij met alles wat we hebben meegenomen, maar toen ze zag dat de naaimachine van het merk Janoma was, stroomden de vreugdetranen over haar wangen. Ze had me erom gevraagd omdat ze deze machine zo ontzettend fijn vindt. Laat nou Jori Goudkuil, mijn nicht, ons een Janoma naaimachine ( Zwitsers merk) hebben geschonken mét Engelse handleiding! Zó blij! Ook één van de lockmachines (geschonken door Tamara Verhagen) is van dit merk, " amazing"!!
Het naaiatelier ziet er gezellig en licht uit, met in een hoek een salontafel waar koffie gedronken kan worden en mooie wandkleden aan de muur.  Tegen de muur staan een paar grote stellingen waar de gekleurde stoffen op liggen. Er staan 5 grote houten werktafels opgesteld, goed verdeeld over de ruimte. Op één werktafel wordt de stof geknipt en achter de andere werktafels werken één of twee naaisters. De naaisters hebben allen voldoende ruimte om te kunnen werken en ze zitten op goede stoelen. Ook staan er enkele houten kasten waar benodigdheden in liggen die waardevol zijn en die afgesloten kunnen worden. Deze inrichting is geheel gefinancierd door onze Stichting Steun Ethiopische Vrouwen. Allison heeft regelmatig foto's gestuurd, maar het blijft moeilijk om dit goed te beoordelen. We vinden allemaal dat Allison 'ons' geld zeer goed besteed heeft!
Eerst krijgen we een kopje Ethiopische koffie (buna). Dan volgt de uitleg over fabricage van de wasbare maandverbanden, WRAPS ( Washable, Reuseable, Affordable, PadS). In het verband zit een laagje waterafstotend materiaal, wat doorlekken voorkomt en enkele lagen flanel wat goed vocht opneemt en prettig aanvoelt. Het verband heeft 'vleugeltjes', wat met klittenband om het slipje bevestigd wordt. In het tasje, wat ook gemaakt wordt van waterafstotende stof en er leuk uitziet met gekleurde kralen, kunnen schone verbandjes meegenomen worden naar school of werk en kunnen de gebruikte in opgeborgen worden.

Allison gaat meerder keren per maand naar de middelbare scholen en universiteit om voorlichting te geven over de menstruatie, zelfhygiëne en gebruik en onderhoud van het wasbaar maandverband.
Ze is vandaag weer begonnen na een vakantie en het werk in het atelier is ondertussen gewoon doorgegaan. Op mijn vraag wie de 'manager' is, wijst ze een naaister aan, die 4 jaar geleden begonnen is en waarvan ik destijds al vond dat het een vlotte en sympathieke jongedame was. Ze kan ondertussen aardig Engels spreken en kan het werk van Allison al tijdelijk overnemen. Ze wordt dus goed opgeleid. Ingeborg, de echtgenoot van de Noorse radioloog, is definitief vertrokken uit Soddo om terug te keren naar Noorwegen. Dit is erg moeilijk voor Allison, want ze trokken deze kar samen.
Ze heeft tot haar vreugde een grote opdracht gekregen van een NGO waardoor ze de setjes maandverband gratis kan blijven verstrekken aan de meisjes op de middelbare scholen in Soddo en omgeving. Een setje bestaat uit 8 vrolijk gekleurde maandverbandjes, een mooi katoenen onderbroekje en een fleurig opbergtasje om mee naar school te nemen. Een set kost 150 birr, omgerekend €4.50.
In de afgelopen 4 jaar hebben de naaisters 10.000 sets (dus 80.000 maandverbandjes!) gemaakt. Er zijn dus 10.000 meisjes en vrouwen blij gemaakt.
Er zijn zóveel vrouwen geholpen met dit geweldige WRAPS project. De meisjes kunnen naar school blijven gaan tijdens de menstruatie en hoeven niet 5 dagen thuis te blijven. Vrouwen kunnen doorwerken en daardoor eten en kleding kopen voor hun gezin. En...er hebben inmiddels 9 vrouwen een fulltime baan!
Dit had ik 4 jaar geleden niet durven dromen...Ik ben ontzettend trots!
Net voor ons vertrek vertel ik aan Allison dat ze een nieuwe naaimachine en een lockmachine mag kopen namens Rotaryclub Doetinchem. Ze is er hartstikke blij mee!
Lieve groet,

Marieke

“FF” naar de Ethiopische Blokker.

Maandagmorgen, al vroeg op pad met Marieke. We gaan naar de winkel waar we de week ervoor 16 plastic stapelbare opbergdozen hebben besteld. We willen de kasten en lades van de NICU en verloskamers opruimen en herschikken. Met de bajaj crossen we door Soddo, houden ons stevig vast, want het lijkt wel of er hier geen verkeersregels zijn. Het zebrapad ligt er voor de show. Nog nooit iemand zien stoppen als je er  oversteekt. En moet je met de bajaj aan de linker kant zijn, dan rij je het laatste stuk gewoon tegen het verkeer in...

Het lijkt nu nog drukker dan anders. Veel winkeltjes worden bevoorraad door vrachtwagens die ook nog eens kriskras geparkeerd staan. Eenmaal bij de winkel is er niemand die Engels spreekt.

Met veeL handen en voetenwerk wordt ons al snel duidelijk dat de dozen niet zijn binnen gekomen. “Maybe next week??” Maar next week, dan zijn we er niet meer dus dan moeten we weer verder op zoek. De dame van de winkel verwijst ons naar een ander winkelcentrum en dus gaan we weer met de bajaj op pad. De winkel hebben we snel gevonden en daar zien we twee nesten met opbergdozen. Precies wat we zoeken. Maarrrr we hebben tien nesten nodig. De dame van de winkel belt met haar mobiel naar haar baas. Die wil één van ons spreken, maar Marieke kan hem niet verstaan. Na tig pogingen belt hij op de vaste telefoon terug en hij zegt er tien te kunnen regelen. Deze man zegt ook de dozen te kunnen bezorgen. Dat lijkt ons wel wat. Want met tien dozen in een bajaj, dat wordt geen succes. Na wederom tig keer vragen hoe laat hij komt, Ethiopische tijd of onze tijd, spreekt hij af, morgen om 11.00 uur onze tijd. De twee opbergdozen die in de winkel zijn, nemen we mee. Kunnen we in het ziekenhuis meteen aan de slag. Ook rijden we nog even terug naar de eerste winkel want daar zagen we twee handige mandjes staan. Tja ons idee van prachtig ingerichte kasten met allemaal dezelfde dozen gaat hem niet worden. Maar dit is al stukken beter dan helemaal niets.

Op de NICU gaan we de opvangtafel herindelen. De zes lades zijn erg rommelig. Wat er in hoort te zitten volgens de plakker, zit er niet in of ligt er wel in en de rest van de voorraad verdeeld over de andere lades. Het is een allegaartje.

We storten ons op de lades, sorteren, ruimen op en Monique geeft aan wat ze een handige indeling vindt. Uit verschillende andere kasten halen we bruikbare spullen en rangschikken alles in de plastic dozen. De verpleegkundigen zijn er superblij mee. Dr Mark die ook even komt kijken, zegt dat we de verpleegkundigen moeten laten zien hoe zij het schoon en opgeruimd kunnen houden.

Vandaag om de afgesproken tijd zijn er geen dozen bezorgd. Via Bekaleche, verpleegkundige ICU, leggen we contact met de winkel. De dozen zijn weliswaar aangekomen, maar we moeten ze komen ophalen. Yvonne en Marieke gaan op pad en er zijn inmiddels zes dozen binnen gekomen. De overige vier komen volgens de winkel morgen, we‘ll see  ;-)

Groetjes, Anne Marie

1. Netty Stapelbroek:
    23 januari 2018
    Mooi om te zien dat het goed gaat met het naaiatelier! Groetjes
  2. Sabine Elfers:
    23 januari 2018
    Geweldig verhaal van het naaiatelier Marieke! Wat een winst dat er nu zoveel vrouwen en meisjes door deze actie niet thuis hoeven blijven en ook naar school kunnen! Ook zó fijn dat de naaimachine goed is ontvangen., mooi! Succes nog voor deze laatste week, liefs Sabine
  3. Mieke Jansen:
    Prachtig verhaal
    En Marieke je kunt trots zijn wat er allemaal gerealiseerd is de afgelopen jaren.
    Mede door de donaties en het enthousiasme van je waardoor een ieder daar heel goed werk verricht.
    Voor jullie allemaal , petje af👍
  4. Hennie:
    24 januari 2018
    Had een tijdje niets gelezen, maar wat een prachtige en ook emotionele verhalen. En wat een mooie kleurrijke foto's wat doen jullie goed werk.
  5. Bekalu:
    24 januari 2018
    Great!!! I am proud of you guys
  6. Sindy:
    24 januari 2018
    Super om te lezen. Wat zul je (terecht) trots zijn Marieke!
  7. Jacqueline Kramer:
    24 januari 2018
    Mooi verhaal , super dat het zo goed gaat met het atelier , en 10.000 vrouwen blijgemaakt is helemaal fantastisch , toppers zijn jullie👍👍
  8. Roy:
    24 januari 2018
    Het atelier is echt een mooi succes.
    Hier mag je trots op zijn Marieke.
    Dit maakt een verschil
  9. Ria Belterman:
    24 januari 2018
    Fijn om te lezen dat t zo goed gaat met t naaiatelier,petje af voor jullie!
  10. Ria Wassink:
    24 januari 2018
    Super! Wat fijn dat alles in het naai atelier gaat (en misschien zelfs beter) dan je gehoopt had!!
  11. Dianne P:
    24 januari 2018
    Ik word al blij van al die frisse kleurtjes ipv dat saaie witte bij ons 😉 Nou prachtig om te zien, blije en dankbare blikken!
  12. Miep Otten:
    24 januari 2018
    Marieke je hebt echt een steen gelegd in een rivier op aarde! Heel heel goed gedaan!!! Super trots mag je zijn, wij zijn dat nl ook: op jou! 😉 succes de laatste week!
  13. Dianne Kolks:
    24 januari 2018
    Wat een mooie succesverhalen. Jullie doen echt supergoed werk daar. Nog veel succes de laatste week .
  14. Maria Schenning:
    24 januari 2018
    Dank voor al jullie mooie verhalen en het goede werk wat jullie daar doen!👍🏻👍👍
    Toon , wat een mooie foto’s allemaal en succes daar met alle dames!
    Goede terugreis en behouden thuiskomst!
    Tot ziens in Nederland
    Hartelijke groet van Maria Schenning.
  15. Helma van Wijngaarden:
    24 januari 2018
    Wat een mooi verhaal over het naai atelier ! Wat fijn dat dit zo’n groot succes is geworden en nog steeds is! De mooie foto’s zegt ons genoeg! Een woord Geweldig! Wat hebben jullie goed werk verricht! Wens jullie nog mooie dagen en super bedankt voor jullie mooie verhalen, genoten van alles. Goeie terugreis met z’n allen liefs Ed en Helma
  16. Emil&Sabine Lüning:
    25 januari 2018
    Dag Marieke,
    Dank voor alle mooie verhalen en prachtige foto's.
    Wij hebben veel respect en bewondering voor wat je (jullie) doe(t/n).
    Keep up the good work !!!
    Hartelijke groet,
    Emil&Sabine