Bezoek Government Health Center Badessa

25 januari 2018

Vandaag gaan wij naar het Government Health Center Badessa. Om 09:00 zouden wij vertrekken, echter de chauffeur is ziek en uiteindelijk vertrekken wij om 11:00 uur. Afgevaardigen van het weeshuis, correctie family house (zoals hoofd van family house ons verbetert), dit is idd een veel betere benaming, komt kennismaken met Madras het 15 jarige zwangere meisje. Als de papieren rond zijn, mag ze na de lunch met hen mee. Eén van de begeleidsters blijft bij haar om te helpen met inpakken van haar persoonlijke spullen. Het is goed om te zien dat ze het fijn vindt, en laat zich door iedereen knuffelen. Ze krijgt van ons nog een witte knuffel beer, potloden, schoenen en Monique geeft haar broek aan Madras. Zij glundert van oor tot oor!
We weten zeker dat ze daar goed terecht komt en over 2 jaar hoop ik haar weer te zien, samen met haar kindje. We wisselen nog adressen uit met Jennifer de Ierse olympiade om contact te houden over hoe het met haar gaat.😇

De weg naar het Government Health Center is weer prachtig, wederom veel te zien: prachtige kleurrijke mensen, ezeltjes, mooi landschap. Zelfs een gedeelte van de reis verloopt over asfalt, een 4 baansweg , waar bijna geen auto rijdt.
Bij het Health Center aangekomen worden wij hartelijk ontvangen. Het terrein ziet er rommelig uit, heel anders dan het Health Center Bukamo van de zusters.
Het centrum bied zorg voor 15.000 mensen, een gebied met een straal van 15-20 km. Hier werken 6 verloskundigen en meerdere Health werkers. Deze Health werkers gaan vanuit hier naar verschillende Health posten in omliggende dorpjes om voorlichting te geven en zwangerschapscontroles te doen. Het Health centrum bezit 2 ambulances.
Er zijn meerdere ruimtes in het gebouw waaronder een administratie kantoortje, een kamer voor prenatale zorg (ziet er mooi uit) en een kamer voor sexuele voorlichting voor jongeren van 10-25 jaar. Hier hangen diverse flowcharts aan de muur over oa behandeling van een PID ( mogelijk geslachtsziekte) ze werken met symptoom lijsten. Bij meer dan 3 klachten moet je behandeld worden met  antibiotica want er bestaan geen testen, alleen voor syfilis. Je zou zeggen dat er teveel wordt behandeld met antibiotica, maar dat valt mee want ze komen alleen als ze echt ziek zijn .

Tevens is er een weeënkamer  en een verloskamer. In de verloskamer staan 2 bedden, met enige privacy door de aanwezigheid van zelfs een kamerscherm. Er worden hier 3 tot 5 kinderen per dag geboren, 1000 tot 1500 per jaar. Aan de muur hangen posters met flowcharts van Breech Delivery, Management van vastzittende placenta en vacuüm extractie, die door de local midwives gewoon worden uitgevoerd. 😲
In dit Health Center hebben ze ook maternity rooms, meerdere kamers waar zwangeren vanaf 37 weken zwangerschap verblijven tot aan de bevalling (zien er wel erg spartaans en onfris uit in tegenstelling tot de mooie kamers bij de zusters van Bukamo). Ze verblijven hier tot 24 uur na de bevalling. De regering heeft veel geld gestoken in verbetering van deze zorg, ze willen dat ze zoveel mogelijk bevallen in deze healthcentra en de klaarstaande ambulances maken vervoer na een ziekenhuis mogelijk. De moedersterfte in Ethiopië is ondermeer door deze maatregel afgenomen van 1 op de 20 vrouwen naar 1 op de 30 vrouwen.
De medische benodigdheden zoals instrumenten voor bevallingen, bloeddrukmeters, doptones worden goed ontvangen!  Het enige wat ze hadden was een toetertje om de harttonen te controleren. Ze zijn er dan ook erg blij mee. Tevens hebben wij nog rompertjes, mutsen en omslagdoeken meegenomen. Veel blije gezichten!
Wij worden uitgenodigd voor de buna, de koffieceremonie. Het is nu ook lunchtijd en wij verdelen onze broodjes en crackers met kaas.
Na de buna geeft Monique een les resuscitatie en ik vertel nog iets over fluxus, navelstrengprolaps etc. Ze zijn geïnteresseerd en stellen meerdere vragen. Ze zijn blij met de flow charts en syllabussen.
Tijd om weer te gaan
Na het bezoek stoppen wij in een nabijgelegen dorpje en drinken bij een cafeetje koffie en water. Het is weer een hele belevenis in zo'n dorpje, het straatbeeld is zo mooi, iedereen komt kijken naar ons/de Forenchi.
Bekalu neemt ons hierna mee naar een mooie hangbrug. Deze hangbrug gaat over een kloof van wel 50 meter diep. Veel mensen lopen over de brug met stro, houtbalen etc, mooi om te zien.
De omgeving is prachtig, mooie rotsformaties met stalagmieten gezien.
Het is hier een stuk warmer dan in Soddo, omdat het een lager gelegen gebied is.
Ook zien we nog een hele grote baboen, maar die gaat op de vlucht en wij nog zoeken maar geen aap meer gezien .

Lieve groet Kirsten en Yvonne

1. Caatje:
    24 januari 2018
    Mooi dat jullie er ook voor dit meisje Madras zijn!
  2. Dewi:
    27 januari 2018
    Wat een bijzondere dingen hebben jullie gezien, goed dat er ook aandacht wordt gegeven aan andere gezondheidscentra! Mooie foto's. Goede reis terug gewenst.