Het bezoek aan Bukamo door de ogen van een kinderarts

18 januari 2018

Gisteren was voor mij het eerste bezoek aan het health care centre van de katholieke zusters. Een uurtje rijden (hobbelen) vanaf Sodo over "dirt road". Overal in het rurale gebied bevinden zich deze health care centra die zo'n gebied met een straal van ongeveer 25 km van basale zorg voorzien. Sommigen worden gerund door mensen zoals de zusters die hun financiële middelen grotendeels uit liefdadigheidsfondsen betrekken. Andere worden gefinancierd door de regering en zijn een stuk primitiever. Er is een health care worker actief en een midwife. Geen artsen. Iemand bemant de farmacie met een beperkte voorraad geneesmiddelen. Er is basaal lab waaronder malaria onderzoek mogelijk. Zieke mensen kunnen voor intraveneuze behandeling met antibiotica en vochttoediening kortdurend worden opgenomen. Dat de eerwaarde zusters goede managers zijn kun je wel zien aan de perfecte organisatie en de opgeruimdheid van het hele centrum.

De health care worker bezoekt regelmatig een aantal satellieten die rondom het health care centre gelegen zijn. Hij geeft voorlichting aan ouders over o.a. hygiene en preventie van bijvoorbeeld brandwonden die veel voorkomen. Ook geeft hij vaccinaties aan pasgeborenen die worden vergoed door de regering. De meeste ouders laten hun kinderen vaccineren. De drempel is laag omdat het zo dicht bij huis gebeurt. Vaccinaties (difterie, kinkhoest, polio, bof, mazelen en rode hond; geen tetanus omdat de zwangere moeders hiervoor worden gevaccineerd) starten al in de eerste week na de geboorte en worden binnen een jaar afgerond.

Kortom wordt in deze health care centra zeer belangrijke zorg geleverd waardoor de mortaliteit en morbiditeit onder de bevolking kan worden teruggedrongen.

Ik was zeer onder de indruk hoe deze zusters zich inzetten voor het welzijn van de arme Ethiopische bevolking in de rurale gebieden.

Volgende week gaan we op bezoek bij een health care centre dat ondersteund wordt door de regering. Ik ben erg benieuwd naar hun manier van werken.

Veel groetjes uit een kleurrijk Ethiopië, Monique

1. Dianne P:
    19 januari 2018
    Mooi helder verhaal Monique, ben ook wel benieuwd naar het bezoek wat jullie volgende week gaan brengen. Of men betere zorg krijgt van de regering of van de eerwaarde zusters...
  2. Ans:
    19 januari 2018
    Mooi geschreven Monique en wat een leuke foto’s.